Varumärken
A
F
G
H
K
L
O
S
V
X
Z
Grov Original Portionssnus har en distinkt mörk tobaks-ton med en gnutta geranium och torkade örter också lite mandel, trä och tjära bland smakerna. En stor prilla med fuktad påse för en omedelbar frisättning av både smak och nikotin. Swedish Match North Europe AB tillverkar Grov Original Portion.
469,90 kr (46,99 kr/st) KöpGrov är ett av de mest populära snusvarumärkena i Sverige. Det är numera tillverkat av Swedish Match och är bland annat känt för sin grova malning. Grov är ett snus med en tydlig och robust tobakskaraktär. Smaken kan bäst beskrivas som en ren tobaksmak med lite rökigare toner och inslag av jord, mörk choklad och till och med blommor.
Grov kännetecknas av dess rena tobakssmak och grova blandning (snus kategoriserades efter hur bladen slipas, alltså från mycket fina till något grova blandningar).
Johan Bäckström från Umeå började arbeta vid tobaksfabriken Hellgren & Co. år 1844. Fem år senare blev han delägare. När Hellgren lämnade företaget år 1851 var han redan en överordnad ägare. Ett av snusmärkena som tillverkats av Hellgren & Co var Grov snus som var mycket populärt i de norra delarna av Sverige.
Grov har varit ett känt varumärke sedan år 1872. Då fanns det dock endast som lössnus. Grov Original Portion Snus lanserades 1983 och både de vita och de starka variationerna följde senare.
Swedish Match Grov Stark Portion Snus är ett nästa generations portionssnus som fortfarande behåller sina rötter genom att ge en oförändrad tobakssmak.
Swedish Match Grov Stark portionssnus är tydligt utformat för att vara traditionellt, åtminstone i den meningen att det inte bygger på moderna, innovativa smaksättningar och de tekniska framstegen inom snusförpackningar under det senaste decenniet.
Som med de flesta Swedish Match-produkter är Grov Stark Portion Snus en produkt av kvalitet. Det är konstigt att ett snus med en sådan traditionell tobakssmak skulle ha en så pass hög nikotinhalt, eftersom det verkar ha skapats med två mycket olika populationer av snusanvändare i åtanke.